The press: still for Labour, despite Blair

Margaret Scammell and Martin Harrop
Paper presented to: 

Annual Conference 

EPOP

Political Studies Association

University of Essex 
Wivenhoe House Hotel and Conference Centre
September 9 - 11th 
Margaret Scammell

Department of Media and Communication

London School of Economics and Political Science

Email: M.Scammell@lse.ac.uk
Martin Harrop

Department of Politics

University of Newcastle

Martin.Harrop@ncl.ac.uk

This was a curiously mixed election in the press. The papers began without appetite, anticipating a reprise of 2001’s Labour landslide. Yet as the campaign developed, so the press was able to develop considerable passion over the Iraq war and the Prime Minister’s part in it. As election day approached, so the intense debate about the war gave way in its turn to broader judgements about the country’s future direction. ‘Vote Blair but get Labour’ became the pragmatic theme of some pro-Labour papers while much of the anti-Labour press was keener to give Blair a bloody nose than to embrace Michael Howard’s distinctly limited agenda.

Overall, Labour’s support in the press declined from its high watermark of 2001. The Daily Express, the Sunday Express and the Sunday Times returned to the Conservative fold. The Independent and the Independent on Sunday planted themselves more firmly in the Liberal Democrat camp while the Daily Star declined to endorse Labour. As a result, Labour was endorsed by only five of the ten national newspapers and by four of the nine Sunday papers. However, these pro-Labour papers still commanded more than half the total market by circulation and by historic standards Labour’s performance in the press remained strong. In the newspapers, as in the electorate, the Conservatives were unable to mount a decisive challenge to Labour’s leading position.    

The press since 2001

The market for national newspapers continued to shrink, while remaining fiercely competitive (Table 1). This secular decline in both paid circulation and readership must inevitably reduce the direct impact of the press on an electorate which increasingly chooses whether, how and when to consume campaign news and opinion (one additional option being, of course, the papers’ own websites). 

Once again the Mirror suffered heavily in the tabloid wars, with its readership now only half that of 1987. Its experiment of adopting a heavier diet of political news proved detrimental to sales. In 2004, the Mirror’s editor Piers Morgan paid the price for his vigorous anti-war coverage when he was dismissed after the paper’s owners acknowledged that it had published fake pictures of British soldiers torturing Iraqi prisoners. Although the red tops generally suffered a larger fall in readership than did the quality papers, there were exceptions. With an increase in readership over 2001, Richard Desmond’s Daily Star showed that celebrity, sex and sport was still a winning formula. 
_____________________

Table 1 about here: partisanship and circulation of national daily newspapers
_____________________

Conditions were less depressed, though still difficult, in the middle and at the top of the market. In 2003, the Independent re-launched in compact format, gainning an immediate  increase in sales. The Times turned tabloid soon afterwards and by the time of election its circulation also remained close to 2001 levels. But despite the positive impact of the new format on sales, ‘tabloidisation’ led to a vigorous debate about quality. ‘What are newspapers for?’ asked the Guardian’s editor, Alan Rusbridger
, speculating fearfully about a future in which all former broadsheets would find themselves converging on the mid-market tabloid territory controlled by the Daily Mail. 

Much media excitement was generated by activities at the Daily Telegraph. In 2003, Charles Moore stepped down after eight years as editor and then, later in the year, Lord Black was forced to resign as chairman of Hollinger International amid accusations of financial impropriety. In June 2004, Hollinger sold the Telegraph and associated titles to the Barclay brothers.   

Politically, the Iraq war was the key event of the inter-election period. Before the invasion the balance of press opinion had been broadly favourable. Only three dailies, the Mirror, Guardian and Independent, were clearly opposed to the war while six titles offered support: The Times, Telegraph, Mail, Express, Sun and Star. The position of some newspapers on the war clearly influenced their approach to the subsequent election; the anti-war Mirror, for instance, failed to register its full quota of enthusiasm for a Labour victory. But for much of the press, Iraq was a war fought substantially in retrospect. With the Hutton and Butler inquiries compounding suspicion that Britain had been spun into war, papers such as the Mail and the Express experienced no difficulty in reconciling their support for the war with vigorous opposition to the Prime Minister’s accounts of it. So the election campaign opened with the press - as well as the opposition parties - ready to question the Prime Minister’s credibility.  

How individual papers covered the campaign 

The press began its coverage in weary fashion. The election date had been extensively trailed, the Conservatives appeared to offer little genuine threat and the media in general were reluctant to give an apathetic public another overdose of election coverage. However, in the event the campaign did succeed in capturing significant press attention, generating a comparable number of front page leads and editorials as 2001 (Table 2). Only two titles, the Sun and The Times, reduced attention in both their front pages and leader columns. With the exception of the Sun and the Star, all the papers found some reasons for excitement. The Conservative press was somewhat more comfortable with Michael Howard than with his predecessor while the Express, returning to the Tory fold following its flirtation with Labour in 2001, helped to restore the sense of a partisan battle. Above all, Tony Blair’s position at the core of the campaign allowed the press to present its coverage in a strikingly personal, and often highly critical, manner.   

_______________

Table 2 about here: profile of press content
_______________

The Daily Mail led the way, sustaining a barrage of criticism of the Prime Minister and his government throughout the campaign. The paper began with stories of vote rigging, accusing Labour of threatening democracy through its relaxation of the rules for postal voting. But it found an even more strident voice on asylum and immigration, launching a succession of stories buttressing Conservative claims that the asylum system was in chaos. ‘MURDERED BECAUSE WE’VE LOST CONTROL OF OUR BORDERS’ was its headline on 14 April over its report of the trial of an illegal immigrant who had killed a policeman. When the Attorney General’s advice on the legality of the Iraq war was revealed in the penultimate week, the Mail turned its considerable weaponry on Labour’s leader. Blair’s trustworthiness had become the key issue, it reported, and its editorial left no doubt as to where the Mail stood: ‘we can no longer believe a word he says.’ Subsequent publication of the full text of the legal advice on Iraq provided the Mail with what it treated as a smoking gun: ‘BLAIR LIED AND LIED AGAIN’, was the lead. Its editorial drove home the point: ‘it is hard to recall any recent Prime Minister who has so demeaned his office … He is unfit to be Prime Minister.’ 

Throughout the campaign, the Mail stayed close to the Conservative agenda of immigration, asylum, crime, tax and pensions. Nonetheless, its fire concentrated on denouncing Labour rather than promoting the Conservatives. Despite praising Michael Howard’s achievement in restoring credibility to what had been a ‘shambolic rabble’, the Mail was not inspired by the Conservative offer. Rather, the thrust of its final advice was to ‘give Mr Blair a bloody nose’. He was the ‘fake-tanned’ premier, who had run ‘an utterly dishonest election’, avoiding the key issues and lying not just about Conservative policies but also about Iraq. Labour’s leader was ‘up to his neck in sleaze’. Even the government’s claims of economic success had turned sour as Britain had dropped down the league table of competitiveness and Gordon Brown had become a spendthrift. The Conservatives offered sensible policies on the economy and Europe as well as ‘hope of restoring integrity in public life’; for these reasons, the Mail supported them. But its preference was ‘superseded by an even greater imperative: to diminish the power of overweeningly arrogant Mr Blair.’ 

The strategy of the Daily Express resembled that of the Mail. It echoed the Mail’s shrill coverage of immigration, crime, government incompetence and Blair’s ‘lies’. With its traditional Conservative allegiance re-established, the Express was far more committed than in 2001. It significantly increased its front page election coverage, seizing every opportunity to emphasise Labour’s shortcomings. The strap line ‘Blair’s Britain’ accompanied stories of crime, health service failure and, in a curiously old-fashioned touch, abuse of welfare benefits. Blair’s Britain had become a ‘truly terrible place’ in which ordinary people were denied the right of self-defence while the unemployed were offered a ‘spongers’ bonanza’. Blair had debased the word ‘integrity’, said its eve-of-poll leader: ‘we need to get Labour out and put the Conservatives in.’ 

By comparison with the Mail and the Express, the Sun had a relatively quiet and indecisive election. It was slow to engage with the campaign, declaring itself bored with the contest. The paper eventually declared for Labour, but pragmatically and despite its own largely conservative agenda. It announced its decision with a self-referential front page with an image of red smoke arising papal-style from its own headquarters. But the actual endorsement was grudging: ‘ONE LAST CHANCE’, declared the headline. Immigration was a ‘disgrace’, pensions a mess and welfare reform patchy; the Conservatives talked ‘good sense’ on crime and immigration. The paper offered two reasons for voting ‘Blair and Brown’: ‘standing firm on Iraq and the lack of a real alternative’. 

As the campaign progressed, the Sun began to warm to its work. It became Blair’s best, and sometimes only, friend in the daily press. It kept bad news off the front page, preferring either its own routine ‘rock the vote’ campaign or more commonly no politics at all. It was also prepared to defend the Prime Minister over Iraq. Michael Howard, its leader said on 28 April, had descended into the gutter; and by calling Blair a liar the Conservatives had exposed their own hypocrisy. In the Sun’s view, Labour’s leader had shown extraordinary courage over Iraq. The paper published a letter from Jalal Talabani, President of Iraq, thanking Blair for helping to depose Saddam Hussein. It posed the question that Blair himself repeatedly asked: would the world be a better place if there had been no war and Saddam had stayed in power? As the election moved into polling week, the Sun also championed Labour’s line that a protest vote for the Liberal Democrats would let in the Conservatives. 

On the eve of the poll, the Sun published a remarkable interview with Tony and Cherie Blair. Its front page trumpeted the coup with ‘WHY SIZE MATTERS’ and ‘Cherie says Tony needs a big one … a big majority.’ The story ran across three inside pages, revealing - among other private matters - that Blair was a ‘five times a night man’. It was an astonishingly personal end to a highly personal press campaign; for Quentin Letts, in the next day’s Mail, the interview was ‘jaw-droppingly vulgar’. 

The Daily Mirror is traditionally Labour’s strongest supporter and during the darkest days of the 1980’s, it was sometimes its only ally. However, relations with New Labour had often proved uncomfortable as the party increased its focus on the best-selling Sun and Mail. In addition, the Mirror had been an outspoken critic of the Iraq war. The dismissal of Piers Morgan as editor in 2004 might have been expected to help Labour but the Mirror’s commitment at this election was less assured than usual. The ‘simple truth’, its leader declared, was that even though things had got better, people simply did not believe Labour any more. Blair had four weeks to restore trust. 

In the event, the Mirror concealed its reservations by reducing its overall election coverage and by using traditional knocking copy. It variously described the Conservatives as ‘right-wing, nasty, bigoted and ruthless’; desperate politicians exploiting fears with lies about immigration; conmen on the economy; and hypocrites on education. On Iraq, the Mirror held its tongue. Much like the Sun, it kept the story off the front page but its editorial support for Blair was less fulsome: ‘Mr Howard says Mr Blair is a liar. Of course, others think that and it will decide how they vote … But for the leader of the Opposition to base his campaign on screeching “liar, liar, liar” at the Prime Minister is pathetic.’ 

Whenever the Mirror was in doubt, it targeted the Conservative leader. On polling day, its front page showed an image of Howard the vampire, lying in a coffin with a wooden stake through his heart, under the headline ‘VOTE LABOUR – THERE’S TOO MUCH AT STAKE’. Inside, a double page spread on ‘DRACULALAND’ revisited the Sun’s 1992 classic, ‘Nightmare on Kinnock Street’. The Mirror offered a speculative account of ‘what Britain could become if you don’t vote Labour today’: ‘unemployment is three million and the elderly are dying of cold as pensioners plan to march on No 10.’ However, the tone of its editorial made clear that the wounds of Iraq had failed to heal: ‘we led the opposition and still think it was wrong to go to war.’ The Mirror ‘understands the doubters’, it said, ‘but it has to be Labour.’ Rather than letting Michael Howard in through the ‘DRACDOOR’, the voters should send the Conservatives ‘crashing towards oblivion’. 

The Daily Star had supported Labour in 2001. Although it did not formally declare a preference this time, its tone was firmly conservative. It focused on attacking the Prime Minister. Tony Blair had made a shambles of immigration and crime, and on these issues his reputation was ‘damaged beyond repair’; ‘surely we deserve a better leader than this’. The paper urged the ‘formidable’ Michael Howard to ‘put the boot’ into the Prime Minister. The Star’s news pages offered little coverage of the campaign but did feature disparaging stories of ‘Muslim loonies’ seeking to hijack the election through abuse of postal votes.  

The quality papers included an abundance of issue, poll and battleground analysis but avoided special pull-out sections of recent elections, thus reducing the need to fill excessive space. Perhaps as a result, the editorials, not the celebrity commentators, were restored as the primary definers of each paper’s political approach. The titles to watch most keenly were the Daily Telegraph, with its new owners and editor, and the Independent, whose tabloid turn had been accompanied by a bolder presentational style.

Charles Moore’s Telegraph had robustly supported the Conservatives at the previous two elections but under its new editor, Martin Newland, the paper fought a curiously restrained campaign. The paper admired parts of the Tory programme, notably the proposed reforms of pensions, the police and council tax. However, it soon tired of the emphasis on immigration, repeatedly urging a switch of focus to tax cuts. ‘It’s about tax’, complained its editorial on 12 April. The paper agreed with criticisms from party grandees about the Conservative election strategy: Michael Howard ‘believed in lower taxes and smaller government; this must be his message for the rest of the campaign’. 

The Telegraph had supported the invasion of Iraq and continued to do so. Because of this, and despite its often vociferous criticisms of Blair, it chose not to join the ‘liar Blair’ chorus of the Conservative tabloids. The Prime Minister had made the right decision even if he had employed the wrong arguments. While his failure to share the full text of the Attorney General’s legal advice with the Cabinet was ‘reprehensible’, and damaged what was already a ‘tattered reputation’, the controversy was more important to Labour activists than to the country at large. In the Telegraph’s view, ‘his party seems certain never to forgive him for the Iraq war, even if the British people do.’ Charles Moore, still retained as a columnist, captured the paper’s position: ‘for any reason you mention, Blair should go. Except Iraq.’ The Telegraph ended its lukewarm election with a tepid endorsement of the Conservatives. It could not pretend it was happy with a Tory campaign that had majored on side issues rather than taxation. Even so, the overall equation remained clear: ‘small government + freedom + low tax = vote Tory.’ 

The re-invigorated Independent offered the most distinctive treatment of the election by any newspaper. It was one of the few titles to increase its circulation during April and claimed a minor exclusive with the defection to the Liberal Democrats of outgoing Labour MP Brian Sedgemore. Uniquely in the national press, it regretted the end of the contest: ‘against expectations this has been a far from boring four weeks’. It had been a ‘frantic, intense, argumentative and often fascinating’ campaign, in which ordinary people in the street and in the studio audiences had been the ‘unsung heroes’, asking the commonsense questions that cut through political double-speak. 

The paper exploited its compact format to eye-catching effect, devoting its front pages to single stories, normally with large pictures or graphics and bold headlines but occasionally text only. This style of presentation reinforced the sense of a politically engaged newspaper. The Independent was willing to leave the pack in an attempt to drive forward its agenda of the environment and world poverty. While traditionalists might question whether newspapers of record should seek to set the agenda in this way, the paper’s energetic treatment of such issues seemed a sufficient riposte 

In any case, the Independent made full play of Iraq, the issue that dominated the final 10 days before polling. ‘Did Blair mislead us?’ it asked on 29 April, with the legal arguments for and against splitting its front page. Its editorial equivocated over Blair’s integrity but pronounced him guilty of a ‘profound misjudgement with terrible results’. As polling day approached, the paper’s liberal leanings – evident from its earlier commentary on the manifestos - became sharper. Its leader on 4 May declared it vital that ‘the forces of liberalism prevail’. It liked the Liberal Democrats on Iraq, civil liberties, Europe and immigration but since the party had no hope of overall victory, it could not offer a total endorsement. ‘Instead, we seek an outcome in which there is a significantly larger force of Liberal Democrat MPs’; and it favoured the replacement of Tony Blair by Gordon Brown sooner rather than later.   

By contrast, the tabloid Times was much like the old broadsheet Times; just more compact. Together with the Financial Times, it provided the most detached and neutral coverage of the election. In keeping with its custom, its editorials throughout the campaign highlighted the merits of a cross-party selection of individual candidates, including Education Secretary, Ruth Kelly. On the national contest, The Times again endorsed Labour but in a highly qualified way. The Conservatives had ‘an almost plausible leader’ in Michael Howard but still desperately needed an influx of fresh talent. The Liberal Democrats were disappointing, still very much ‘a work in progress’, and their wooing of the left threatened long-term self-harm. The Times urged candidate-based voting where, for example, a Conservative moderate faced an unreconstructed old Labourite – or any candidate who ‘claims to read the Guardian’. The best result would be a smaller but still viable Labour majority with a larger Conservative opposition. 

The election became a game of two halves for the Guardian. For the first 10 days its editorial tone and headline framing were clearly both pro-Labour and anti-Conservative. The paper acclaimed Labour’s manifesto, which promised ‘giant strides towards making this a society which marries economic efficiency and social justice in a modern and lasting manner.’ By contrast, the paper was offended by the Conservative stance on immigration and alarmed by the party’s negative and dangerous manifesto. Michael Howard’s dream for Britain was ‘more like a nightmare’. 

In the second half of the campaign the paper’s temporarily submerged misgivings about Blair’s style, the Iraq war and civil liberties resurfaced. Under the headline ‘hidden agendas’, the paper’s editorial writers complained that Labour was hiding from the key issues of tax, national insurance, pensions, Europe and Iraq. Labour was turning all difficult issues into no-go areas; ‘this is immature, arrogant and old-fashioned politics’. In the penultimate week of the campaign, the paper suggested that government attempts to curb judicial power, not least by denying the right of appeal to failed asylum seekers, amounted to an ‘undemocratic and harmful attack on human rights and due process.’ Its leader concluded that the ‘retreat from the rule of law and civil rights remains the deepest flaw in the Blair administration’. 

Eventually, the Guardian took the advice of star columnist Polly Toynbee who at the outset had urged readers to ‘hold your nose and vote Labour’. Iraq especially made for a difficult choice, and there were powerful reasons to favour the Liberal Democrats.  However, given the imperative of keeping the Tories at bay the paper urged readers to use their heads and hearts and re-elect Labour, with an increased presence for the Liberal Democrats. 

The Financial Times backed Labour for the fourth election in succession. ‘It is not yet time for a change’, its editorial pronounced on 3 May. Labour had proved unconvincing on public spending and worrying on tax but the Conservatives still did not have a programme for government, just a half-baked list of grievances. There was a strong case to be made for a smaller state and lower taxes but ‘Mr Howard has not made it.’ 

Paradoxically, the paper found cause for celebration in a campaign comprising ‘shallow slogans’ and little serious debate: ‘the vigour of the debate about things that do not matter emphasises the extent of cross-party consensus on the things that do’. It suggested that there was no longer a contest between pro- and anti-business parties and the paper did indeed limit its own coverage of the campaign, focusing its reduced resources on its core business coverage. 

In the post-devolution era, the Scottish press expresses limited enthusiasm for British general elections. As Scotland on Sunday pointed out, voting Labour for more hip replacements in Surrey is not a concept likely to inspire its readers. Although no parties were exempt from the gloomy outlook of Scottish journalists, the Conservatives came in for the most consistent criticism. On election day, the Daily Record’s front page ran a series of images showing Michael Howard gradually morphing into Margaret Thatcher, under the heading, ‘ARE YOU THINKING WHAT WE’RE THINKING?’ The Sunday Mail was equally partisan: ’the Tories say they are 2-0 down. Let’s make it 10-0 at the final whistle and keep them out of Downing Street.’ In the main, the quality Scottish papers also rejected the Conservatives while offering only insipid support for Labour. The Herald judged that the best result would be for ‘Labour to be returned to power with a much reduced majority that causes Mr Blair to stand down much earlier than planned.’ This position was upheld in the Sunday Herald: ‘The best outcome? A bloody nose for Mr Blair’. Scotland on Sunday also embraced ‘tactical voting aimed at cutting UK and Scottish Labour down to size’ while warning that ‘the Tories are non-starters as a party of government.’ The Sunday Post observed that ‘the Lib Dems seem the only fresh thing in the election shop.’ It too raised the awkward position of the role of Scotland in British elections, this time with reference to the Conservatives: ‘even after three weeks of campaigning, they are known mainly for wanting to keep immigrants out … which isn’t too helpful in Scotland where we’re actively trying to attract immigrants.’    

The campaign in progress

As judged by lead stories and editorials, the press agenda at this election was strikingly different from 2001 and 1997 (Table 4). The major development was, of course, Iraq but immigration and asylum preoccupied the papers to almost the same extent. Moreover, the European Union and the euro, which had dominated coverage of the previous two elections, were almost entirely absent this time. 

_______________

Table 4 about here: front-page lead stories and editorials about the election, by topic
_______________

The issue agenda of 2005 was firmly anti-Labour. Five of the seven main topics created difficulties for the party: Iraq, immigration/asylum, Tony Blair himself, the collapse of Rover and the abuse of postal voting (Table 4). The Conservatives could hardly have wished for more favourable terrain; their stance on immigration, in particular, was reinforced by all the popular tabloids bar the Mirror. By contrast, Labour’s historic strengths in the public services, and its more recent advance in economic management, received limited highlighting on the front pages and from the leader writers. Overall, the press agenda came far closer to the Tory wish-list than to Labour’s. 

Although the issue agenda favoured the Conservatives, the Labour party received far more press coverage than did the Conservatives. Table 5 shows the extent of Labour’s dominance. Of those front leads focussing on parties, three in four concerned Labour; similarly, most party-based editorials examined Labour. The governing party typically receives more coverage than the opposition and the press always focuses more on the leading party when its victory is assumed. In this campaign, too, news stories such as the Rover closure naturally highlighted government action. Even so, the extent to which Labour dominated press coverage was wholly exceptional. 

_______________

Table 5 about here: election coverage of political parties in front-page lead stories and in editorials 
_______________ 

Of course, coverage is one thing but content is another. Much of the coverage of Labour was critical as the Conservative tabloids judged there to be more mileage (and perhaps more sales) in attacking Tony Blair than in defending Michael Howard. To an extent unmatched in any recent campaign, press coverage of the 2005 election focused not just on a single party but also on a single individual. For many newspapers, the election was a referendum not so much on the government as on the Prime Minister. Thus, the word ‘Blair’ occurred 31 times in the headlines of front-page leads during the campaign. By contrast, ‘Howard’ appeared just five times, less often than ‘Brown’ and indeed ‘Rooney’(Table 6). The ‘issue’ of Tony Blair commanded as many front pages and editorials as did that of immigration and asylum. 

Labour’s attempts to promote the Blair-Brown team failed to diffuse the spotlight on the Prime Minister. From the middle of the third week, Blair’s conduct and integrity became the central focus as the newspapers debated whether he had misled Parliament, the country and indeed his cabinet. Whatever a paper’s position on the war itself, there was widespread agreement that Iraq had severely reduced the Prime Minister’s political capital. With a Labour victory widely expected, most papers speculated that Blair’s days in Downing Street were strictly numbered. The most likely scenario, suggested the Telegraph’s on 2 May, was that the country would go to bed with Blair on polling day and wake up with Brown. 

The flow of news across the election is reflected in the front page headlines, summarised in Table 6. In the first week, the main topics were immigration and asylum, Rover and postal vote-rigging. These issues rather overshadowed the launch of the main parties’ manifestoes. Nonetheless, the manifestos still received significant coverage at a stage of the campaign when the battle-lines were still being drawn up. In the main, the judgement was that the Conservatives failed to set out a distinct programme for government while Labour succeeded in demonstrated a continuing commitment to reform. 

_______________

Table 6 about here: front page lead stories, 12 April-5 May 2005
_______________ 

Both the Telegraph and the Financial Times were disappointed by the Conservative proposals. By promising to match Labour’s spending on public services, the Tories had left themselves a ‘footling’ amount for tax cuts, the Telegraph complained. The party had missed the opportunity to make the case for the smaller state, said the Financial Times, and had chosen instead to target voters’ baser instincts on Europe, crime and immigration. The Times and Independent agreed that the Conservatives sounded positively ‘Blairite’ on public spending. The main distinguishing feature of the Tory manifesto, according to the Independent, was its strong ‘British tone’. But this gave the proposals a distasteful edge: ‘an illiberal campaign disguised as sweet reason’. For the Guardian, the Conservatives did not have a programme for government, ‘just a list of grievances’. In The Times, Peter Riddell suggested that the Conservatives were following a deliberate ‘dog-whistle’ strategy; since victory was a fantasy, they had settled on a sensible programme to boost their status in opposition. The popular press divided in predictable fashion. The Mail, Express and Star were delighted by Howard’s tough stand on immigration and crime, the Sun told Howard to concentrate on reducing tax, while the Mirror thought Howard ‘looked like a dunce’ in his efforts to square increased public spending with tax cuts. 

By contrast, Labour’s manifesto was certainly considered a programme for government, and for the Financial Times and Telegraph, altogether too much government. The FT’s leader judged that Labour’s campaign slogan should really be ‘Britain backwards, not forwards’. Certainly, Labour’s manifesto was a ‘coherent and ambitious’ programme for extending the state but as it drove spending back to 1980s levels, so it risked a return to the fiscal crises of that decade. The manifesto was ‘composed by control freaks’, said the Telegraph, and would extend the state’s reach into the lives of ordinary people. The Times found the programme ‘solid, sensible in many parts, painfully worthy in others’; it was strong on public service reform, crime and foreign policy but ‘this overall is a workmanlike tome which appears fearful of passion.’ According to the Independent, the pledge not to increase income tax was the most eye-catching promise in Labour’s ‘weighty production’ but the paper was disappointed with the low priority given to green issues and to Europe. 

The Guardian, Sun and Mirror were supportive to varying degrees though each made the point that Labour must now deliver. ‘Blair still has a big job to do’, said the Sun, while the Mirror warned that if Labour failed again it would deserve to be thrown out. Predictably, the Mail found plenty to dismay Middle Britain, which it said would be hit by increases in National Insurance. The Express was even more dismissive. It relegated Labour’s manifesto to the second item in its leader column: ‘No one can believe Labour’s election manifesto is worth wasting time on. After lying to us on everything from tax to tuition fees … Tony Blair and his party have lost all credibility.’ 


The Liberal Democrat proposals were awaited with unusual interest since much analysis of the battleground seats had noted the party’s opportunity for further gains. As the Guardian leader put it, this is ‘Charlie’s chance’. However, in the event normal service resumed as the Liberal Democrat manifesto received slight coverage, much of it focused on how Charlie’s chance became Charlie’s gaffe. Fatigued from attending the birth of his son, Kennedy appeared confused over his party’s proposals for a local income tax, providing the press with some easy sport. ‘Mr Kennedy … produced the most gloriously amateur performance in British public life since Eddie the Eagle Edwards,’ wrote Quentin Letts in the Mail. The ‘knackered dad’ had lost the plot, according to the red tops. The Sun suggested that Kennedy should hand over to someone who might make more sense: ‘How about his son Donald?’ 

The Guardian, Financial Times and Times agreed that the Liberal Democrat manifesto positioned the party to the left of Labour. The FT took fright; the manifesto was an ‘unreal alternative’ and there would be a danger of excessive public spending and taxation if, as in Scotland, the Liberal Democrats held the balance of power. The party had abandoned ‘the market-oriented, less intrusive government that it is liberalism’s proud heritage’. With its large share of Liberal Democrat readers (Table 7), the Independent was more sympathetic. It welcomed a ‘genuine alternative’ and viewed the manifesto as a ‘refreshing’ programme which, in its treatment of tax, immigration, the environment and foreign policy, offered something different from the ‘crowd-pleasing’ policies of the other parties. 

_______________

Table 7 about here: party supported by daily newspaper readers 

_______________

In the second week of the campaign, the broadsheets reported internal disquiet in the Conservative campaign as Labour stretched its lead in the opinion polls. But it was the Iraq issue which really brought the campaign to life. The controversy began with a leak to the Mail on Sunday (24 April), summarising Lord Goldsmith’s legal advice about the Iraq invasion, and continued with Michel Howard accusing Blair of lying. The Independent was delighted that the war was ‘where it ought to be’ – at the centre of the election. It added a little more fuel to the fire with the story of Brian Sedgemore’s defection to the Liberal Democrats. Sedgemore urged everyone ‘to give Blair a bloody nose’, accusing the Prime Minister of contempt for Parliament, the Cabinet and the rule of law. The Mail and the Express needed no encouragement and the words ‘Blair’ and ‘liar’ were scarcely separated in their pages thereafter. ‘Now for a real fight’, said the Star (26 April). The Financial Times reported its own MORI poll proclaiming that Michael Howard was succeeding in galvanising the Tory vote, while the Conservative leader himself explained in an interview with The Times ‘why I have come to despise Tony Blair’. It was an extraordinarily bitter week for Blair, but only the Sun still claimed to be bored: ‘Is this the dullest election ever…YES OR GNOME?’ declared its front page, as it enlisted garden gnomes to its rock-the-vote campaign. 

The death of Anthony Wakefield, a British soldier killed in action in Iraq on May 2, kept the war on the front pages into the final week. ‘MY DADDY IS A HERO’ was the headline in the Mirror; ‘BRITISH SOLDIER DIES A HERO’, said the Express; ‘MY DADDY DIES A HERO’, wrote the Mail. Both the Mail and the Express went on to quote the soldier’s widow, who blamed the Prime Minister for the death. However, as polling day approached, the papers turned their attention to speculation about the result, reporting headline polls that continued to favour Labour. As polling day dawned, the papers were united in their prediction: the Labour party was heading for an historic third term.

The Sundays and weeklies

In the Sunday papers, much as in the dailies, support for Labour weakened but without collapsing. The Sunday Express and the Sunday Times returned to their Conservative home while the Independent on Sunday embraced the Liberal Democrats. The other pro-Labour papers maintained their loyalty but at a lower level of intensity than in 1997 or even 2001 (Table 2).  

The traditional Labour tabloids – the People, the Sunday Mirror and the News of the World – remained loyal but in large measure their case for the government now rested on Conservative inadequacy. The Sunday Mirror’s theme was typical: ‘VOTE LABOUR, THERE REALLY IS NO ALTERNATIVE’. The paper agreed that Labour had become a government in decline: ‘the prime minister, so long the mainstay of his party, has been more a liability than an asset. Iraq has damaged his credibility and there is also the inevitable contempt that comes with familiarity.’ Yet although things should have been better under Labour ‘under the Conservatives they will only get worse.’ 
The People pursued a similar line, suggesting that even though ‘there will be those who wish to give Mr Blair a bloody nose’, tactical voting should be resisted: ‘protest votes, or not voting at all, are votes for the Tories. And that could produce the unthinkable. Tony Blair leaving Number 10 by the front door. As Michael Howard slithers in through the back.’ The News of the World, too, was ‘not without apprehension’ in supporting a government that ‘has sneakily hiked National Insurance and refused to rule out further rises.’ However, the Conservatives ‘have failed to come up with a convincing long-term plan to slash the tax burden and to cut the size of the state … Labour aren’t Champions League material. But they DO play in the Premiership. The Tories are just a Coca-Cola Championship team.’  

In the mid-market, the Mail on Sunday offered an even sharper critique of Mr Blair. Again, however, it could summon only limited endorsement of the Conservatives. The Prime Minister had constructed ‘an administration based on a personality cult’: ‘it is Mr Blair who has corrupted the institutions of this country and taken us into a war of aggression, in a secret agreement with a foreign power.’ The paper concluded that ‘nobody who believes in honesty, in the rule of law, in justice, democracy or in Britain as a fair and well-governed nation can possibly cast a ballot for Tony Blair.’ But like the Daily Mail, the Mail on Sunday was guarded in its support for the opposition. True, Michael Howard ‘has a much better grasp of what is truly valuable about this country’ while Charles Kennedy had ‘stood against the tide of opinion and fashion’ in opposing the war in Iraq. Further than that, though, the Mail on Sunday was not prepared to go. Its final editorial offered no comment whatever on the policies of either the Conservatives or the Liberal Democrats.  

By contrast, the Sunday Express did provide strong support for the Conservatives. Like its daily counterpart, the paper revelled in its return to the Tory fold, luxuriating in a clash of political philosophies invisible to the rest of the press. ‘In its heart,’ wrote the leader writers, ‘Labour believes that the Government is better at spending your money than you are, while the Conservatives believe that how we spend our hard-earned cash should be left up to us.’ Under the headline, ‘VOTE HOWARD, SACK BLAIR’, the Sunday Express charted the failure of Labour’s meddling: soldiers left without body armour; judges transformed into lapdogs; small businesses into form-fillers; classrooms into war zones and the elderly into means-tested serfs of the Chancellor. Meanwhile, ‘the work-shy continue to sit at home on incapacity benefit.’ Unlike the Prime Minister, Michael Howard was ‘a leader of real weight, intellect and authority’ who would ‘lead and manage this country, rather than just preach to it.’ Uniquely among the Sundays, the Express’s vigorous advocacy echoed the adversarial style of press campaigns from twenty years ago.  

Among the broadsheets, the most significant move came from the Sunday Times. The paper found little in the campaign to inspire ‘those preparing to trudge to the polls’. On the one hand, Labour’s record was no better than mixed. Brown had been lucky on the economy, Tony Blair had failed to make the ‘honest case’ for war and the government had virtually vanquished the idea of a neutral civil service. Above all, a huge increase in public spending had produced only limited results while higher taxes had damaged incentives and growth. On the other hand, the Tories were not much better, offering only ‘Labour-lite: no significant tax cuts and plenty of extra public spending.’ In the end, the paper decided to return to the Conservative party for its instincts rather than its policies: ‘Labour’s arrogance needs to be curbed and the Tories need to be given a better platform in opposition on which to start building a genuine alternative. A vote for the Conservatives is the only way to achieve both of these aims.’ 

The Sunday Telegraph again endorsed the Conservatives though also in a rather measured way. Its critique of Labour focused, unusually, on economic management: the government’s claim to economic competence reflected the groundwork laid by the Major government and would in any case soon be tested by the effects of uncontrolled public spending. But under the headline ‘SOMETHING OF THE RIGHT’, the paper did seek to build a positive case for the Conservatives. Mr Howard offered ‘all the right instincts on law and order’ while also seeking to bring private sector discipline to the public services. He also offered a better strategy for redefining Britain’s membership of the European Union. The paper concluded that after eight years of ‘New’ Labour, ‘what Mr Howard has to offer would be, in the true sense of the word, completely and refreshingly new.’  

The Observer and the Independent on Sunday continued to speak with similar anti-Conservative voices. Both papers gave considerable credit to the government. The Observer argued that Labour remained ‘the only party committed to ending poverty and building social justice’ while the Independent on Sunday also noted Labour’s ‘valuable if unfinished achievement in promoting social justice’. Both papers also expressed disquiet over the Conservative approach; the Observer suggested that ‘the Tories have fought a shabby, racist campaign’ while the Independent on Sunday condemned Mr Howard’s ‘distasteful campaign’. 

Yet although the analyses were similar, the papers drew different conclusions. Under the headline, ‘LABOUR IS THE RIGHT CHOICE’, the Observer suggested that ‘the way to get a Labour government in most constituencies is to turn out and vote for one.’ However, ‘voters with sitting Liberal Democratic MPs should return them and voters choosing in marginal contests between a Tory and a Lib Dem should back Charles Kennedy.’ The Independent on Sunday offered a fuller endorsement of the Liberal Democrats, the party which had ‘provided the real opposition to the war’. It suggested that ‘where the realistic choice is between Labour and Conservatives, we prefer Labour, but the values for which this newspaper stands are best promoted by voting – where they can win – for the Liberal Democrats.’ This conclusion represented a shift away from the paper’s support for Labour at the two preceding elections. 

The weekly political journals maintained their allegiances from last time. The New Statesman (circulation 24,000) and the Economist (153,000) again supported Labour while the Spectator (66,000) warmly embraced the Conservatives. Like the liberal Sundays, the New Statesman respected the government’s goal of social justice: ‘Labour’s commitment to beating poverty and improving public services deserves support.’ True, Mr Blair had prosecuted ‘a murderous, illegal war’ but even so ‘we owe it to millions of poor people here and abroad to ensure Labour – not Mr Blair, not even Mr Brown, but its MPs, its activists, its union supporters – remains the party in power. Then, at least, the voices of the deprived will be heard, however faintly, where it matters.’

The Economist also retained its support for Labour, albeit from a more right –wing perspective. The magazine judged that the prime minister remained the best conservative on offer: ‘Mr Blair has continued to hog the centre-right ground in British politics, as he as done ever since becoming Labour’s leader in 1994.’ The magazine’s pre-election cover showed a cheery Mr Blair under the headline ‘THERE IS NO ALTERNATIVE (ALAS)’. Specifically, the Tories lacked a distinctive position on both public spending and the health service while the Liberal Democrats were sound on immigration but ‘opposed to two things that commend Mr Blair strongly to this newspaper: his top-up fees for universities; and, of course the Iraq War.’ The conclusion was that ‘Tony Blair, for all his flaws, remains the best centre-right option there is.’ 

The Spectator instructed its readers that ‘this is no time for dwelling on any deficiencies in Tory personnel or programmes.’ Rather, ‘it is time to vote Conservative in a spirit of optimism and confidence, not least because the Tories are the only party remotely interested in the democratic freedoms of this country.’ Mr Blair’s government was ‘clapped-out, deceitful, nannying and discredited’, leading to the conclusion that ‘we can’t just drift on with a Labour administration that has plainly run out of money, hope and ideas. Vote Conservative for freedom, democracy and taxpayer value.’ 

Advertising

Despite limits on national campaign spending, the major parties found room in their budgets for more press advertising than in 2001, though total volume remained well down on the high-rolling 1980s (Table 8). Labour was once again the most extravagant party, offering a series of full-page insertions drawing attention initially to the government’s achievements and then, towards the end of the campaign, to the dangers posed by a Conservative victory. Probably reflecting increased volume, electors’ recall of advertising also grew. In a post-election poll (5-10 May), MORI found that 48 per cent of respondents recalled seeing political advertisements in newspapers during the campaign, compared to 37 per cent in 2001. Recall of Conservative and Labour advertisements was neck and neck.

_______________
Table 8 about here: election advertising in national daily and Sunday newspapers
_______________

However, the most distinctive feature of press advertising in this campaign was the government’s attempt to improve turnout. This theme accounted for half the total material. The Electoral Commission ran a single, and much repeated, full-page item advising electors not to sit on the fence (complete with unimaginative drawing of said fence). In addition, a number of government departments and agencies joined together in a rather more informative effort to explain the procedure for voting by post.     

Conclusion 

At the outset, few observers would have expected the press to make a vigorous contribution to this campaign. In the newspapers, just as in the electorate, de-alignment is the long-term trend. Traditional displays of press partisanship seem out of place in an era in which many electors (and newspaper readers) no longer even take the trouble to vote. Furthermore, newspapers are preoccupied by the problems of their own declining but competitive market. They have little choice but to become more commercial in outlook, a goal which is difficult to reconcile with the pursuit of traditional party politics. 

And indeed the election did play in a low key for parts of the press. At the bottom end, the Daily Star largely succeeded in keeping the election off its front pages. The Mirror was constrained in its enthusiasm for Labour by its opposition to the war while the Sun found difficulty in expressing an authentic commitment to Labour’s cause. Even at the top end, the Financial Times judged that an election with a predictable outcome and few differences between the fiscal approaches of the major parties did not merit undue attention. 

Elsewhere, however, the campaign did stimulate the political instincts which still form part of the press’s genetic code. Both the Daily Express and the Sunday Express ran traditional Conservative campaigns which could have been lifted from the 1980s. The disappearance of the European issue might have been expected to hinder the Mail but it found immigration and asylum perfectly serviceable alternatives with which to pursue its xenophobic agenda. Above all, the papers did much to initiate and sustain the sharpest moments of the campaign with the controversy over the Prime Minister’s role in the Iraq. 
The final outcome in the press resembled that in the wider electorate, not necessarily because either influences the other but because each observes the same campaign. Labour’s support among newspapers declined while remaining at a historically high level. For most papers, as for most voters, criticism of the Prime Minister did not translate into an embrace of the Conservative alternative. Indeed, many newspapers experienced difficulty in identifying what the Conservative alternative was, a point best illustrated by the Guardian’s scathing dismissal of the Tory manifesto as nothing more than ‘a list of grievances’. So the press, again like the electorate, found itself basing its judgement on the overall performance and detailed prospectus provided by the governing party. 

Alan Rusbridger, ‘Hugo Young Lecture: What are newspapers for/’ Sheffield University, March 9th, 2005








PAGE  
17

